Patagonia

Patagonia

 

"We’re in business to save our home planet"

"At Patagonia, we appreciate that all life on earth is under threat of extinction. We aim to use the resources we have—our business, our investments, our voice and our imaginations—to do something about it."

 

 

Op 24 september 2019 is Patagonia door het Verenigde Naties uitgeroepen tot Champion of the Earth. Deze eretitel/ award is toegekend voor ondernemers visie; voor de wijze waarop duurzaamheid de kern vormt voor alle belangrijke beleidsbeslissingen en de wijze waarop Patagonia actieve steun biedt en oproept om kwetsbare hulpbronnen en grondstoffen te beschermen. UN Champion of the Earth Award

 

Patagonia, gevestigd in Ventura, California werd in 1973 opgericht door Yvon Chouniard. Een bergbeklimmer en surfer met een missie: mooie, duurzame outdoor kleding maken, het milieu zo min mogelijk belasten en maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid tonen. “Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis”

 

Patagonia’s mission statement – reason for being - gaat inmiddels nog verder: alles waar Patagonia voor staat, alles waar Patagonia als onderneming mee te maken heeft, wat men wil gaan maken en de materialen, processen en producten die men hiervoor nodig heeft - de focus ligt op het minimaliseren van een negatieve impact op mens, dier, natuur en het milieu.
Lees hier meer over Patagonia’s Mission Statement

 

In deze inspirerende video deelt Patagonia’s Rick Ridgeway – Vice President of Environmental Initiatives zijn realistische kijk op duurzame kleding versus Fast Fashion, hoe het zover is gekomen en wat het alternatief is.

 

 

 

De oorsprong van Patagonia ligt bij het ontwerpen van de uitrusting voor klimmers en surfers. Dit heeft geleid tot een bijzondere combinatie van praktische eenvoud en een kleurrijke stijl. In meer dan 45 jaar is daar geen verandering in gekomen: Patagonia is er voor iedereen die wil genieten van buiten zijn in de natuur. Kayakken, surfen, fietsen, skieën, klimmen en wandelen - alles wat je niet in teamverband hoeft te doen – wat je ook alleen kunt doen om in contact te komen met de natuur - en waar je geen motor voor nodig heb.

 

 

Patagonia's maatschappelijke verantwoordelijkheid en -betrokkenheid is een rode draad in haar inmiddels al indrukwekkende geschiedenis: sinds 1985 besteedt Patagonia 1% van de jaaromzet aan projecten die gericht zijn op bescherming en herstel van natuur & milieu. Zij heeft andere organisatie aangezet om hetzelfde te doen: 1% for the planet.

In 1989 was zij mede-oprichter van de Conservation Alliance, een Amerikaanse organisatie die de outdoor industrie stimuleert om betrokken te zijn bij natuurbehoud projecten en hier gelden voor vrij te maken. In 2006 volgde de Europese tegenhanger, de European Outdoor Conservation Association die zich met name sterk maakt voor bedreigde natuurgebieden. EOCA.

 

Patagonia streeft naar minimale milieubelasting in de gehele productieketen van haar kleding. Vandaar dat al sinds 1996 gekozen wordt voor biologisch katoen waar geen gewasbeschermingsmiddelen voor zijn gebruikt. Patagonia gebruikt geen chloor in het productieproces van haar Merino wol producten en gebruikt gerecycled polyester waar mogelijk. Sinds 2000 implementeert Patagonia de Bluesign® standard die erop is gericht om als productiebedrijf verbetering te realiseren op het gebied van milieubelasting en veilige, gezonde arbeidsomstandigheden. Corporate Responsibility.

 

www.patagonia.com